Învățăm și ne jucăm
Descriere proiect
In acest moment, in zona cartierelor CET - Viile Noi - KM 4-5 spatiile exterioare ale gradinitelor si scolilor nu sunt amenajate adecvat sau sunt amenajate insuficient pentru varsta prescolara si scolara. Atat in timpul pauzelor cat si dupa terminarea orelor de curs copiii trebuie sa aiba posibilitatea sa se joace si sa socializeze. Grupul tinta il reprezinta cei aproximativ 1500 de copii scolari si prescolari care invata in gradinitele si scolile aflate in cartierele mentionate. Investitia are ca scop principal amenajarea si imbunatatirea spatiilor de joaca din unitatile de invatamant aflate in arealul mentionat, transformarea lor in zone de agrement si petrecere a timpului liber prin dotarea cu echipamente de tip playform, tobogane, leagane, echipamente de balansat sau de catarat. Aceste investitii se vor efectua in functie de necesitatile identificate la fata locului: de ex. curtea gradinitei nr.49 “Lumea Copiilor” are in dotare doar doua tobogane vechi desi spatiul permite o amenajare mai ampla in timp ce in curtea gradinitei nr.37 se regasesc tobogane moderne si alte dispozitive de joaca. Spațiul exterior reprezintă deschiderea copilului către învățare, explorare și joc. Metodele moderne de educatie vin cu principii care abordează dezvoltarea timpurie, importanța jocului și a descoperirii de sine. Această viziune are la bază principii care încurajează copilul să se dezvolte nu doar academic ci și cognitiv, social, intelectual și emoțional. Pornind de la aceste principii se dorește crearea unor concepte pentru definirea spațiilor de joacă, spații care înseamnă crearea unor lumi de texturi, culori și forme. Spații deschise pentru alergat, pentru jocuri sau doar pentru a sta la soare sau la umbra cât și pentru multe alte activități, sunt elementele de bază în crearea unui spațiu de joacă. Trebuie ținut cont că jocul este metoda principală prin care copilul își dezvoltă abilitățile și învață să intre în contact cu lumea Copiii se implică în activităţi, care stimulează dezvoltarea musculară şi motorie: mers, tîrîre, alergare, sărit, săltat pe loc, dans, aruncarea şi prinderea mingii, lovirea cu piciorul, păstrarea echilibrului pe bîrne, borduri, ridicarea greutăţilor, balansare, căţărat, tăiat cu foarfecele, cu cuţitul, încheiatul şi descheiatul nasturilor şi tragerea fermoarelor, legarea şireturilor, reconstituirea imaginilor (puzzle), bătutul cuielor cu ciocanul, tăiatul cu ferăstrăul, cusutul, desenul cu creionul, cu creta, carioca, modelare, lipitul, capsatul, pictura, îmbrăcatul şi dezbrăcatul, împinsul şi trasul, ridicatul şi căratul, turnatul etc. Musculatura fină, musculatura grosieră, controlul şi aprecierea cu precizie a mişcărilor corpului, simţul echilibrului, coordonarea mişcărilor, forţa, rezistenţa, sensibilitatea tactilă, coordonarea psihomotorie — toate acestea copilul şi le dezvoltă prin libertatea de mişcare, prin exersare, crescînd într-un mediu adecvat bine gîndit, bine dotat.
Propuneri amenajare spatii exterioare institutii de invatamat :
Unitati scolare invatamant primar: dat fiind faptul ca majoritatea spatiilor exterioare sunt asfaltate si au terenuri multi-sport se va avea in vedere identificarea unei suprafete ce poate permite amplasarea jocurilor de tip “Playform” pentru scolarii din ciclul primar facandu-se astfel si o delimitare a spatiilor pe grupe de vasta. Playform reprezinta o optiune de a amenaja locul de joaca adecvat stimularii imaginatiei si creativitatii si care sa incurajeze copiii sa fie activi in timp ce se distreaza. Pot fi concepute locuri de joaca cu diferite teme : lingvistice, matematice, logice, de miscare oferind in acelasi timp o metoda alternativa de educare. Produsele de tip “Playform” propun copiilor spatii de joaca si cooperare. https://www.metalbacfarbe.com/sisteme-preformate-termoplastice/playform/ Acolo unde spatiul permite se va amenja si zona verde cu vegetatie cu inaltime diferita pentru a oferi protectie fata de zgomot si de praf si se vor amplasa banci si masute pentru relaxare
Unitati scolare invatamant prescolar Spatiul destinat activitatilor out-door pentru prescolari trebuie sa se plieze pe nevoile lor specifice: joaca, explorare, curiozitate, stimulare simturi. In realizarea acestor spatii se va avea in vedere si refacerea unei zone verzi , a unui spatiu pentru gradinarit sau a unui spatiu cu nisip. Spaţiul pentru căţărat : toţi copiii îndrăgesc acest spaţiu. Căţăratul pe liane, tobogane, platforme şi poduri suprapuse, bîrne, cauciucuri de automobil, scări, otgoane întinse orizontal, la o anumită înălţime, pe care copiii se deplasează ca „ maimuţele”, le provoacă plăcere şi este foarte benefic. Copiii mai mici se vor căţăra la înalţimi mici, copiii mai mari se vor urca pînă în vîrf. Cînd sunt afară, copiii descoperă felul în care corpul lor se mişcă pe diferite dimensiuni – ei afla cum e să fii în vîrful unei scăriţe sau pe un leagăn în viteză. Spatiul pentru gradinarit poate fi o experienţă impresionantă pentru copii. Ei convin despre forma stratului, măsoară, etichetează. Ei plivesc buruienile, stropesc plantele, afînează solul, observă insectele, rîmele. Află condiţiile, ciclul de dezvoltare a florilor, legumelor. Lucrează împreună, devin protectori ai plantelor. Află care insecte sunt prietenii plantelor, care este aportul păsărilor la creşterea plantelor. Ei observă şi discută zilnic despre starea timpului: schimbările în natură, învaţă semnele care prevestesc ploaia, furtuna, învaţă a se proteja. Admiră vietăţile, le duc de mîncare pasarilor. Iarna, copiii grupelor de prescolari trăiesc bucuria jocurilor în zăpadă pictînd cu apă colorată, construind labirinturi, oameni de zăpadă, fiind foarte fericiţi. Plasa de siguranță este un loc de joacă creat pentru copiii preșcolari, în special, și pentru orice altă grupă de vârstă, în general. Acesta include o plasă susținută de 4 stâlpi, așezată deasupra gropii de nisip. Copiii se pot prinde pe sub ea, se pot urmări, pot sări pe ea ca pe o trambulină, devine spațiu de interacțiune între copiii ce se joacă-n iarba de sub plasă cât și pentru cei care se joacă deasupra, pe această plasă.
https://joaca.atlassport.ro/shop-2-2/?swoof=1&product_cat=echipamente-de-joaca
Beneficii proiect
Beneficiari directi amenajare spatiu de joaca exterior gradinita: prescolari si educatori ai unitatilor de invatamant
- Gradinita cu program prelungit nr.49 “Lumea Copiilor”
- Gradininta cu program normal nr.37 (Viile Noi)
- Gradinita cu program normal nr.34 (Medeea)
- Gradinita cu program mixt nr.40 (incinta scolii nr.33)
- Gradinita cu program prelungit nr.33 (KM 4-5)
- Gradinita cu program prelungit nr. 19 Dumbrava Minunata
- Gradinita cu program normal nr. 55 Abracadabra(incinta scolii 17)
Beneficiari directi amenajare spatiu de joaca unitati scolare: elevi si profesori din unitatile de invatamant
- Scoala generala nr.40 “Aurel Vlaicu” Scoala generala nr.18 “Jean Bart”
- Scoala generala nr. 37
- Scoala generala nr.33 "Anghel Saligny”
- Scoala generala nr.17 “ Ion Minulescu”
Impact :
- Formarea unei atitudini sănătoase
- Întărirea colaborării (elevi, cadre didactice) ;
- Implicarea responsabilă şi efectivă a elevilor în viaţa şcolii
- Motivarea celor mici de a se juca și a face sport în aer liber, evitând astfel jocurile virtuale în fața ecranelor și îndepărtând-i de alte activități necorespunzătoare
- Oferirea unor spații moderne, frumos amenajate, copiilor din cartierele mentionate
- Oferirea unui grad de siguranta părinților care nu au posibilitatea să stea lângă copii atunci când practică activități sportive in aer liber
- Crearea acestor spatii contribuie la creşterea incluziunii sociale, prin crearea de oportunităţi pentru ca prescolarii si scolarii de toate vârstele să interacţioneze atât prin contact social informal, cât şi prin participarea la activităţile care vor fi desfăşurate .
Acțiuni necesare pentru implementare proiectului
Acțiunile necesare implementări proiectului:
- inventarierea spațiilor de joacă aflate în incinta unităților de învățământ din cartierele menționate
- identificarea celei mai bune soluții de amenajare a spațiului de joacă în funcție de particularitățile fiecărei unități de învățământ (preșcolar - învățământ primar)
- achiziția ansamblelor de joaca și a mobilierului urban
- amplasarea ansamblelor de joaca și amenajarea spațiului (inclusiv a spațiului verde)
Localizarea proiectului
Mod implicare
Voluntariat în limita timpului disponibil